Fietssloten met ART-keurmerk

Fietssloten met ART-keurmerk

U ziet het staan bij veel sloten op Fiets-slot.nl: het ART-certificaat. Wat dit precies is en waarom het een belangrijk keurmerk is, lichten we toe in deze blog.

Diefstalpreventie
Het belang van het ART-keurmerk is kort en krachtig: sloten met een ART-certificaat helpen diefstal voorkomen van fietsen, maar ook van brommers, scooters en motors. Het slot kan namelijk alléén een ART-keurmerk krijgen als het aan een aantal wezenlijke voorwaarden voldoet.

Of dit het geval is, blijkt uit een uitvoerige test. De onafhankelijke Stichting ART zorgt hiervoor. Van deze stichting maken onder andere de ANWB, verzekeraars, politie, BOVAG en SKG-IKOB onderdeel uit. Kiwa SCM voert de certificatiewerkzaamheden uit.

Laboratoriumtest en ‘aanvalstest’
Elk potentieel ART-fietsslot ondergaat een laboratoriumtest, plus een zogeheten aanvalstest. Daarbij wordt gekeken naar onder meer de treksterkte en de mate waarin het fietsslot bestand is tegen zagen, knippen en torderen. Ook de werking van het slot bij vorst, vocht en in een stoffige omgeving komt aan de orde.

Bij de aanvalstest krijgt het slot een behandeling zoals iemand met kwade intenties dat óók zou kunnen doen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van meerdere, zware stukken gereedschap. Deze worden regelmatig aangepast aan de nieuwste illegale technieken.

ART-1 tot en met ART-5
Bij het testen (door SKG-IKOB) en het keuren van de sloten is er een onderscheid tussen ART-1 tot en met ART-5. Er zijn dus vijf categorieën. ART-1 krijgt één ster, ART-2 twee sterren, enzovoort. Hoe hoger het aantal sterren, hoe hoger het beveiligingsniveau en daarmee de preventieve waarde tegen diefstal. Het spreekt voor zich dat een slot met keurmerk ART-5 de zwaarste test moet ondergaan. Deze hebben echter betrekking op motoren, terwijl ART-1 tot en met ART-3 voor een fiets geschikt (kunnen) zijn.

Over ART-1
Een slot met keurmerk ART-1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze ‘meeneembeveiliging’ is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Stichting ART raadt voor fietsen een ringslot door het achterwiel aan, in combinatie met een ketting-, beugel- of kabelslot. Zet het liefst met één van deze sloten uw fiets aan een vast object vast.  

ART-2
Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging. De standaard ringsloten van AXA en Pro-tect op Fiets-slot.nl hebben het certificaat ART-2. Woont/bent u in een stedelijke omgeving? Dan is het verstandig ook hier een ringslot te combineren met een tweede (ketting)slot voor aan de vaste wereld.

ART-3
Ook een ART-3 slot kan dienen als fietsslot. Denk aan sloten bestemd voor e-bike, bakfiets en andere duurdere fietsen, zeker in een stedelijke omgeving. Verder zijn sloten met ART-3 keurmerk vooral geschikt als scooterslot of brommerslot. Maakt u graag gebruik van een ART-3 slot als fietsslot, houd dan rekening met het doorgaans hogere gewicht (dan het geval is bij ART-1 of ART-2).

ART-4 & ART-5
ART-4 wordt voor normale fietsen nauwelijks gebruikt. ART-5 al helemaal niet. Deze laatste categorie is er alleen voor de zware motorsloten. Eventueel kan ook een scooter/brommer met ART-4 vast. Sloten uit de hogere categorieën zijn in elk geval ook letterlijk zwaarder.

Welk slot heeft welk ART-keurmerk?
Dit leest u altijd bij de productbeschrijving en specificaties van het betreffende slot op Fiets-slot.nl. Het staat óók altijd op het slot zelf. Een fietsslot, scooterslot dan wel motorslot met ART-certificaat is altijd voorzien van het ART-logo, het aantal sterren en het viercijferige goedkeurnummer. Dit laatste nummer dient voor te komen op de officiële lijst met goedgekeurde sloten van Stichting ART.

Controleer altijd bij de verzekeraar!
Controleer altijd de polisvoorwaarden van uw eigen verzekeraar, om er zeker van te zijn dat deze het betreffende ART-slot inderdaad accepteert als geschikt slot voor diefstalpreventie. Want daar is het voor u als consument om te doen: a) zorgen voor voorkoming van diefstal en 'gedoe', en b) als dit onverhoopt niet lukt, dan in elk geval de geruststelling dat uw verzekeraar deze schade vergoedt.

Tip van www.stichtingart.nl: doe bij onverhoopte diefstal altijd aangifte bij de politie. Er worden namelijk wel degelijk fietsen teruggevonden, en dan zou het zonde zijn als u onvindbaar bent. 

Meld een eventuele diefstal ook altijd bij uw verzekeraar!

Ter voorkoming van diefstal:
Zoals vermeld: zet het slot zeker in een stedelijke omgeving het liefst (óók) vast aan de vaste wereld. Denk aan een hekwerk, boom, paal of speciaal rek. Heeft u een fiets met een ringslot, gebruik dan ook altijd een tweede, ART-goedgekeurd slot om de fiets mee vast te zetten.